sobota, 31 grudnia 2016

woda

Mam taką sytuację: wody gruntowe na poziomie 1m ppt, wg badania geotechnicznego do 1,7m mam piasek, a ponizej nieprzepuszczalną glinę do 5m i głębiej. Pomyślałem sobie, że zrobię studnię kopaną do podlewania ogródka oraz żeby doprowadzić wodę do kibelków w domu (do pralki ta woda chyba się nie nada). Chcę kopać na 1,5m, tak żeby skończyć przed warstwą gliny - i dodatkowo do tej studni odprowadzić deszczówkę z dachu. Dodatkowo na wypadek ulewy u szczytu studni zrobię rurę do odprowadzenia nadmiaru wody. Jakiś błąd we wzorze. Objętość będzie 0,25*pi*0,5 = ok. 390 litrów. A czy to wystarczy - jak już było pisane w wielu innych wątkach - zależy od wydajności studni, a mniej od jej objętości. Nie do konca uwazam to zly pomysl ale zasada dzialania musi byc inna. Musisz zrobic szczelna studnie z dnem i tam lapac deszczowke ja np mam z dachu rury drenazowe odprowadzone do jednego punktu, planuje zrobic dwie studnie jedna z dnem to co bedzie sieprzelewalo bedzie wpadalo do typowej studni chlonnej bo u mnie jest odwrotnie glina na wierchu i chłonne piaski na dole. Ty mozesz zrobic u wierzchu studni zrobic odprowadzenie i drenaz rozsaczajacy. Pomysl kopiuje od kumpla bede go robil w trzech etapach 1 juz zrobiony rozprowadzilem rury drenazowa bez otworów w rog dzialki, poniewaz sasiad jeszcze sie nie buduje poki co deszczowka leci na jego działke ktora jest nizej, kolejny etap to bedzie studnia z dnem to co sie bedzie przelewalo bedzie leciala dalej do sasiada a w ostatnim etapie zrobie studnie chlonna. Nie musze sie spieszyc rozmawialem z sasiadem i mu sie z budowa nie spieszy a to co zleci z mojego dachu nie robi duzej roznicy biorac pod uwage,ze jego dzialka lezy najnizej w calej dolinie. A zamarznąć nie powinno. Na głębokości 1,5 m zawsze będzie niezamarznięty grunt i on będzie ogrzewał tę wodę. Bedzie wysychac taka studnia. U mnie jest podobny teren. do 3m ppt piach, potem duzo gliny. Jesienia, lub gdy dluzej pada to woda faktycznie jest na 1m ppt lub nawet plycej. Ale jak przez meisiac latem nei pada, to jest sucho do przynajmniej 2m (tyle kopalem). Podlewanie dzialki to zaleznie od wielkosci, ale w suchcych okresach to i pare metrow wody moze zuzyc. Z tym że to odprowadzenie deszczówki jest niezrozumiałe - po co to? Żeby mieć więcej wody? To tak się nie da, bo to, co będzie wyżej niż poziom okolicznej wody gruntowej po prostu ucieknie do gruntu. Kilka pytań:Odprowadzenie zbiega sie w prawym dolnym rogu dzialki. Koszt dotychczas to 120 zl za rury, kopac duzo nie musialem bo akurat separator takie jest uksztaltowanie dzialki,ze wystarczylo rury ulozyc a reszte zrobila koparka bo i tak podnosiłem teren z jedenj strony domu. - studnia napełnia się (chyba) głównie od dołu, więc jak wkopię się głębiej - do poziomu gliny - to napełnianie studni będzie utrudnione, zgadza się? - jak mam wodę na 1m ppt, a wkopię się na 1,5 m i włożę kręgi o średnicy 1m to powinienem mieć około 1,5m3 wody, zgadza się? (objętość walca o h=0,5 i polu podstawy 2*3,14*0,5m) - czy to do podlewania ogródka i kibelków starczy? - skoro studnia jest tak płytka, to czy nie zamarznie? Myślałem, żeby wrzucić do niej na stałe pompkę, ale nie wiem czy jej szlag nie trafi - może lepiej znaleźć miejsce na hydrofor w domu?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz